Arhivistički normirani zapis za pravna i fizička lica i porodice – prema međunarodnom standardu – ISAAR (CPF)
Normirani arhivistički zapis za stvaraoca – JU Škola za osnovno muzičko obrazovanje „Petar II Petrović Njegoš“ BAR
PODRUČJE IDENTITETA
5.1 Vrsta stvaraoca | Pravno lice | |
5.1.2 Normirani oblik(ci) imena/naziva | JU Škola za osnovno muzičko obrazovanje „Petar II Petrović Njegoš“ BAR | |
5.1.3 Uporedni oblici imena/ naziva |
5.2 PODRUČNI OPIS
5. Vrijeme djelovanja | 1983 – dalje | |
5.2.1. Istorija | U Baru se u skladu sa postojećim mogućnostima u određenom perio- du njegovala muzička umjetnost. Inicijativa za organizovanje muzi- čkog života pokrenuli su talentovani pojedinci i grupe, prema interesovanju i smislu za različite oblike muzičkog izražavanja. Iz želje da se obogati kulturni i muzički život, u Baru je 3.januara 1910.godine, povodom pedeseto- godišnjice vladavine kralja Nikole, osnovano Pjevačko društvo „Bratimstvo“. Izabrana uprava Dru- štva od 9 članova pozvala je zainteresovane građane da se učlane u novoosnovano društvo. Jula mjeseca 1911.godine osnovano je Barsko muzičko udruženje – prva građanska muzika u Baru, koja je imala 18 instrumenata.Iste godine prva građanska muzika ujedinila se sa Pjevačkim društvom „Bratimstvo pod nazivom Barsko pjevačko muzičko društvo „Bratimstvo“. Ovo je Društvo i pored određenih teškoća uspješno radilo do početka I svjetskog rata 1914.godine. U I svjetskom ratu barski muzičari osnovali su vojnu muziku u Lovćenskom odredu crnogorske vojske. Prije okupacije Crne Gore od strane austrougarskih trupa 1916.godine, muzički instrumenti su sklonjeni u jednu vojnu kasarnu u Podgorici, ali je i pored toga veći broj opljačkan i oštećen. U međuratnom periodu (1918 – 1941) obnovljena je muzička aktivnost i nabavljeni muzički instrumenti. Od osnivanja Muzičko društvo je pripremalo koncerte i obogaćivalo muzićki život u gradu. Poslije oslobođenja 1945. godine tradiciju Pjevačkog društva „Brati- mstvo“ nastavilo je Kulturno-umjetničko društvo „Jedinstvo“ Bar sa osnovnim zadatkom da njeguje kulturno-umjetnički amaterizam. Dugo u gradu je radila gradska muzika. Od početka rada svjetovnih škola na ovom području, poslije oslobođenja Bara od Turaka, u školama je pored ostalih predmeta, izvođena i nastava pjevanja, koja je dosta doprinjela razvijanju ljubavi kod djece za muzičkim obrazovanjem. Međutim, dugo vremena osjećaće se praznina u ovoj sredini zbog nedostatka jedne specijalizovane ustanove muzičkog obrazovanja. Karakteristično je napomenuti da je Odjeljenje za društvene službe Narodnog odbora opštine Bar rješenjem br.1104 od 9.02.1963. g odlučilo da se pri Osmogodišnjoj školi u Baru otvori i odjeljenje za muzičko obrazovanje djece, kojem će raditi Blagorodna Radak, profesor muzike i muzičar M.Jelenić. U rješenju se napominje da ne postoje uslovi za otvaranje niže muzičke škole u Baru. Roditelji talentovane djece su se više godina zalagali za otvaranje niže muzičke škole. Do osnivanja i početka rada škole za muzičko obrazovanje došlo je tek septembra 1983.godine. Naime, novoosnovana muzička škola postala je radna jedinica Kulturnog centra, u čijem su sastavu bili: Dom Kulture, Muzej, Galerija, Biblioteka i Arhiv. Škola za muzičko obrazovanje počela je rad u zgradi bivše Carinarnice u Baru, površine 440m², koja je adaptirana za potrebe škole poslije katastrofalnog zemljotresa 1979.g. U zgradi je bilo 11 učionica za klavir, harmoniku i gitaru. Za upis se prijavilo 150-oro djece, uzrasta od 7-8 godina. Primljeno je 66-oro djece, koji su postali redovni učenici muzičke škole. Na dužnost upravitelja škole postavljen je Božidar Rakonjac, profesor sa završenom muzičkom akademijom, a nastavu su izvodili Ljubinka Knežević, profesor muzike, Ranko Domazetović, nastavnik i Svetozar Vujić, str.učitelj muzičkog vaspitanja. Osnovani su sljedeći odsjeci: klavir, harmonika, gitara, klarinet, violina. Izvođena je nastava pripremnog razreda za zainteresovanu djecu u cilju njihovog osposobljavanja za nastavljanje školovanja, a takođe su u ovoj oblasti organizovani razni oblici vannastavnih aktivnosti. Pored nastavnika u stalnom radnom odnosu, angažovani su i nastavnici Muzičke škole iz Titograda. Prema izvještaju škole za šk.1988/89 godinu u školi su bila 132 učenika, u 9 odjeljenja na odsjecima: klavir, harmonika, gitara i klarinet (klavir 55, harmonika 40, gitara 36 i klarinet 1 učenik). U pripremnom razredu bilo je 15, u I razredu 16, u II razredu 17, u III razredu 21, u IV razredu 22, u V razredu 29 i VI razredu 12 učenika. Nastavu je izvodilo 6 redovnih nastavnika, 1 spoljni saradnik i 1 po ugovoru o djelu. U toku godine, kako se ističe u izvještaju, pripremljena su i izvedena 4 koncerta za građane. Rad škole u ovom periodu obilazio je prosvjetni savjetnik muzičkog vaspitanja Radonja Vučeković. Ova škola je u sastavu Kulturnog centra bila do 9.juna 1990.godine, kada je postala samostalna ustanova. Tada je na predlog organa škole i uz saglasnost Skupštine opštine Bar, dobila zvanični naziv: Škola za osnovno muzičko obrazovanje „Petar II Petrović Njegoš“ Bar. Škola pripada prvom (osnovnom) stupnju obrazovanja, a po obezbijeđenom stručnom kadru i opremljenosti ima sve uslove da preraste u srednju muzičku školu. Kako je postojeća zgrada Carinarnice, u kojoj je radila škola od osnivanja, adaptirana za Italijanski konzulat u Baru, to je škola preseljena u zgradu Gimnazije „Niko Rolović“, u kojoj je muzičkoj školi dato na upotrebu 1150m² školskog prostora i to bez naknade. Brojno stanje učenika se povećavalo, pa je u jednom periodu bilo i 230 učenika. Šk.2003/04.g u školi je bilo 160 učenika, 9 otsjeka i 21 odjeljenje, kao i 26 radnika u nastavi i na ostalim poslovima u školi. U školi postoje sljedeći odsjeci: klavir, violina, violončelo, gitara, harmonika, flauta, klarinet, truba, horna i trombon. Najduže na mjestu direktora škole zadržao se Božidar Rakonjac a posle njega je izabran Slavko Svijić, profesor muzike koji je bio nastavnik u toj školi. Dan škole je 9.jun. Škola je uključena u tokove savremenog muzičkog obrazovanja i postiže zapažene rezultate u svim vidovima aktivnosti. Uspostavljena je saradnja sa ostalim muzičkim školama u zemlji. Nastavnici učestvuju na seminarima i drugim oblicima stručnog usavršavanja u ovoj oblasti. Za svoj rad dobila je brojna priznanja: nagrada „24 novembar“, nagradu „Stana Tomašević – Arnesen“i oko 500 diploma i plaketa republičkog, saveznog i međunarodnog značaja. | |
5.2.3. Mjesta | Bar | |
5.2.4. Pravni položaj | Škola je samostalna organizacija u oblasti obrazovanja čija je djelatnost od posebnog društvenog interesa. Škola je pravno lice i ima svoj štambilj i pečat. Zakonom o osnovnoj školi iz 1991.g , škola dobija status javne ustanove. | |
5.2.5. Funkcije, zanimanja i djelatnosti | Prema Zakonu o osnovnom obrazovanju i vaspitanju ciljevi osnovnog obrazovanja i vaspitanja su: – da stvori potrebne osnove za svestrani razvitak ličnosti; – da razvija intelektualne, moralne, radne i druge pozitivne osobine građanina; – da daje osnove savremenog opšteg obrazovanja; – da na osnovu stečenih znanja i iskustava omogući usvajanje pozitivnog i odgovornog odnosa prema radu kao izvoru svih vrijednosti i da utiče na razvitak radnih sposobnosti. – da razvija svijest o društvenoj odgovornosti i o potrebi za aktivnim učešćem u društvenom životu i stvaralaštvu; – da doprinosi humanizaciji odnosa među polovima; – da utiču na razvijanje osjećanja humanizma i pravilnih međuljudskih odnosa; – i dr. | |
5.2.6. Nadležnost(i) Izvor(i) ovlašćenja | Osnovna škola je samostalna ustanova koja ima vaspitno- obrazovni karakter. – Savo Lekić, „Razvoj prosvjete i školstva u barskoj opštini“,Bar 2005 – Zakon o osnovnoj školi, Sl.list RCG, br.34/91, 48/91, 17/92, 32/93, 27/94, 2/95, 20/95; | |
5.2.7. Administrativno ustrojstvo / genealogija | Na osnovu Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju iz 1973.g, u školi su postojali: – Savjet škole – Radna zajednica – Izvršni odbor – Direktor i pomoćnik direktora Stručni organi u školi: – Nastavničko vijeće – Razredno vijeće – Razredni starješina – Pedagoški aktiv – Stručni aktivi – Nastavnici Administrativne i finansijske poslove u školi obavlja sekretar, on je ujedno i rukovodilac pomoćnog i tehničkog osoblja. On za svoj rad odgovara Radnoj zajednici, direktoru i pomoćniku direktora. – Savjet škole su sačinjavali svi članovi radne zajednice i predstavnici društvene zajednice. Savjet je donosio Statut škole, godišnji i višegodišnji plan rada, imenovao i razrešavao direktora i pomoćnika i dr. – Radnu zajednicu sačinjavali su radni ljudi udruženi u ovu radnu organizaciju. Radna zajednica je donosila sve društvene dogovore i sporazume koje je škola sklopila, odlučivala je o unutrašnjoj organizaciji škole, donosila je Pravilnike o sistematizaciji radnih mjesta i dr. Odluke Savjeta škole i Radne zajednice donosile su se većinom glasova prisutnih članova. – Izvršni odbor se sastojao od sedam članova. Članove izvršnog odbora je birala Radna zajednica, a direktor je po položaju bio član odbora. Izvršni odbor je utvrđivao predloge programa i planove rada, starao se o izvršavanju odluka i zaključaka Savjeta i Radne zajednice i dr. – Direktor škole je izvršni organ koji rukovodi radom škole i predstavlja je. Za svoj rad odgovarao je Savjetu škole i Radnoj zajednici. Imenovao se na period od četiri godine a po isteku tog roka mogao je ponovo biti imenovan. Direktor je organizovao nastavno -vaspitni rad u školi, vršio nadzor nad radom nastavnika i ostalih radnika u školi, kao i druge poslove utvrđene statutom. – Nastavničko vijeće sačinjavali su svi nastavnici u školi, direktor i pomoćnik direktora. Zadatak nasta vničkog vijeća je bio da razrađuje nastavne programe i stara se o njihovom izvođenju, pretresa rad i rezultate pojedinih odjeljenja, razred. vijeća i nastavnika, kao i ostale poslove za koje je bio nadležan. – Razredno vijeće se formiralo za odjeljenje, a sačinjavali su ga razredni starješina, kao i svi nastavnici odjeljenja. Sjednicama je rukovodio razredni starješina. Zadatak razrednog vijeća je bio da usklađuje rad nastavnika odjeljenja, raspravlja o nastavi, utvrđuje raspored školskih pismenih zadataka, izriče pohvale, nagrade i disciplinske mjere i dr. – Pedagoški aktiv je formiralo nastavničko vijeće u cilju šireg izučavanja i praćenja najbitnijih nastavno-vaspitnih pitanja. Za svoj rad bio je odgovoran Nastavničkom vijeću i radio je po njegovim upustvima. Zadaci su mu bili da usklađuje nastavne programe, prati njihovo izvođenje i daje predloge Nastavničkom vijeću za njihove iznjene i dopune, predlaže mjere za poboljšanje rada u vaspitanju i obrazovanju učenika, organizuje pojedine oblike stručnog usavršavanja. Sjednicama rukovodi direktor ili pomoćnik direktora. – Stručni aktivi su se obrazovali u cilju šireg izučavanja pojedinih nastavno vaspitnih pitanja a formiralo ih je Nastavničko vijeće. Zadaci su im bili da prate i proučavaju nastavne planove i programe pojedinih predmeta ili grupa srodnih predmeta, da utvrđuju godišnje planove nastavnog gradiva, da zajednički organizuje pojedine oblike rada, kao što su testovi, ankete, izlete i dr. – Nastavnici organizuju i rukovode nastavno-vaspitnim radom u školi i odgovorni su za ostvarivanje ciljeva vaspitanja i obrazovanja, kao i za opšte ostvarivanje zadataka škole. Zakonom o osnovnoj školi iz 1991.god., kada se škola osniva kao javna ustanova, stručni organi u školi su: Nastavničko vijeće, odjeljensko vijeće, stručni aktivi, kao i drugi organi predviđeni Statutom škole. | |
5.2.8. Opšti kontekst | Škola se osniva u skladu sa programom razvitka osnovnog obrazovanja i vaspitanja na teritoriji Opštine.Naziv škole određuje ministarstvo nadležno za poslove prosvjete na predlog školskog odbora. Područna odjeljenja osniva Opština na predlog škole. Akt o osnivanju i prestanku rada područnog odjeljenja škole čiji je osnivač država, donosi ministarstvo nadležno za poslove prosvjete, uz saglasnost Vlade RCG. Škola ima svojstvo pravnog lica i donosi svoj Statut kojim se utvrđuju zadaci i unutrašnja organizacija škole, izbor savjeta škole i izvršnih organa. Rad škole u toku školske godine utvrđuje se godišnjim planom. Godišnim planom utvrđuje se organizacija obrazovno-vaspitnog rada škole za jednu školsku godinu, oblici, sadržaj i raspored izvršenja planiranih zadataka. i dr. Škola se upisuje u registar osnovnih škola, koje vodi ministarstvo nadležno za poslove prosvjete. U školama se vodi jedinstvena pedagoška evidencija (matična knjiga), dnevnik rada, evidencija o ispitima i ljetopis škole. Škola se organizuje tako da cjelokupnim unutrašnjim životom i metodom rada, doprinosi ostvarivanju ciljeva vaspitanja i obrazovanja. |
5.3. PODRUČJE ODNOSI / VEZE
Prva relacija
5.3.1. Ime / oznaka povezanog stvaraoca | Normirani oblik(ci) imena / naziva | Samoupravna interesna zajednica (SIZ) osnovnog obrazovanja i vaspitanja |
oznaka | ||
5.3.2. Kategorija veze | hijerarhijska | |
5.3.3. Opis veze | nadređeni organ | |
5.3.4. Vrijeme odnosa / veze | 1983- 1990 |
Druga relacija
5.3.1. Ime / oznaka povezanog stvaraoca | Normirani oblik(ci) imena / naziva | Ministarstvo prosvjete i nauke Zavod za školstvo |
oznaka | ||
5.3.2. Kategorija veze | hijerarhijska | |
5.3.3. Opis veze | nadređeni organ | |
5.3.4. Vrijeme odnosa / veze | 1991 – .. |
5.4 PODRUČJE: KONTROLA
5.4.1. Oznaka normiranog zapisa | MNE DA ŠOMO | |
5.4.2. Oznaka(e) | Državni arhiv – Arhivski odsjek Bar | |
5.4.3. Pravila i / ili konvencije | ISAAR (cpf) | |
5.4.4. Status | privremen | |
5.4.5. Stepen podrobnosti normiranog zapisa | sumarno | |
5.4.6. Datum(i) izrade i izmjene | 2010.g | |
5.4.7. Jezik(ci) i pismo(a) | Crnogorski/srpsko – hrvatski latinica, ćirilica | |
5.4.8. Izvori | -Statuti škole – Savo Lekić, „Razvoj prosvjete i školstva u barskoj opštini“, Bar 2005 | |
5.4.9. Napomene o održavanju | Autor normiranog zapisa | Jasmina Rastoder Državni arhiv – Odsjek za kontrolu, zaštitu, preuzimanje, smještaj, sređivanje, obradu i korišćenje arhivske građe Bar |
- POVEZIVANJE PRAVNIH LICA, FIZIČKIH LICA I PORODICA S ARHIVSKOM GRAĐOM I DRUGIM IZVORIMA
Prvi povezani izvor
6.1. Oznaka povezanih izvora | Naslov /Oznaka | Škola za osnovno muzičko obrazovanje „Petar II Petrović Njegoš“ Bar |
6.2. Vrsta povezanih izvora | arhivski fond | |
6.3. Priroda odnosa / veze | stvaralac | |
6.4. Vrijeme povezanih izvora | 1983 – dalje |
Drugi povezani izvor
6.1. Oznaka povezanih izvora | Naslov /Oznaka | SIZ za obrazovanje, kulturu i fizičku kulturu |
6.2. Vrsta povezanih izvora | arhivski fond | |
6.3. Priroda odnosa / veze | tema | |
6.4. Vrijeme povezanih izvora | 1983- 1990 |
Treći povezani izvor
6.1. Oznaka povezanih izvora | Naslov /Oznaka | Samoupravna interesna zajednica osnovnog obrazovanja i vaspitanja |
6.2. Vrsta povezanih izvora | arhivski fond | |
6.3. Priroda odnosa / veze | tema | |
6.4. Vrijeme povezanih izvora | 1983 – 1990 |
Četvrti povezani izvor
6.1. Oznaka povezanih izvora | Naslov /Oznaka | Zavod za školstvo |
6.2. Vrsta povezanih izvora | arhivski fond | |
6.3. Priroda odnosa / veze | tema | |
6.4. Vrijeme povezanih izvora | 1991 – |